Veel gestelde vragen

Bron: Uitvaartfederatie Friesland

Deze pagina is een verzameling van vragen en antwoorden die we tegenkomen.  Heb jij een vraag en vind je die vraag en/of het antwoord hier niet terug, neem dan gerust met ons op. Wij proberen dan te helpen. Ga naar contact pagina

Waarvoor dient een Akte van Overlijden?
Als iemand overlijdt dan wordt zijn of haar dood officieel vastgesteld door een arts. Deze verklaring heb je nodig bij de aangifte van overlijden bij de burgerlijke stand. Dit hoef je niet zelf te doen, maar wordt gedaan door de uitvaartverzorger. De gemeente stelt vervolgens een akte van overlijden op. Deze is belangrijk.

Bij de verwerking van de gewijzigde gegevens verlangen veel instanties een kopie van deze akte van overlijden. Bewaar zelf het origineel en geef alleen kopieën uit.

Codicil of Wilsbeschikking
In juridische termen wordt met codicil bedoeld een wilsbeschikking die je zelf schrijft. Je noteert hierin wat je aan wie wilt vermaken na je dood en bijvoorbeeld of je begraven of gecremeerd wilt worden.

Er zijn wel voorwaarden aan verbonden. Zo moet het codicil

• handgeschreven zijn
  • voorzien zijn van een datum
  • voorzien zijn van je handtekening
  • de voorwerpen die je bedoelt moeten precies worden omschreven

Het is wel handig dat je het codicil bewaart op een plaats waar het na je overlijden ook gevonden wordt. Voor het maken van een codicil heb je geen notaris nodig.

Wat gebeurt er met mijn nalatenschap als ik overlijd?
Je nalatenschap: al je bezittingen en schulden die je achterlaat als je sterft. Wat ermee gebeurt en wie wat krijgt als je komt te overlijden, hangt ervan af of je wel of geen testament hebt.

Geen testament
Als je geen testament hebt laten maken, gaat je nalatenschap naar je erfgenamen.
De wet heeft de erfgenamen verdeeld in 4 groepen van bloedverwanten (alle mensen die geboren zijn in je eigen familie, van ‘hetzelfde’ bloed zijn.

1. Partners, kinderen en/of hun nakomelingen
  2. Ouders, broers, zusters en hun nakomelingen
  3. Grootouders en hun (klein)kinderen, ooms, tantes, neven en nichten
  4. Overgrootouders en hun nakomelingen

Wel een testament
Wil jezelf regelen wat er met je nalatenschap moet gebeuren, dan doe je er verstandig in een testament te laten opmaken door een notaris. In een testament wijs je zelf aan wie welk deel van je nalatenschap krijgt. Dat hoeven niet beslist je erfgenamen te zijn. Je kunt een vriend aanwijzen of bijvoorbeeld een goed doel. Je kunt ook bepalen wie van je wettelijke erfgenamen niets krijgt.

Meer informatie vind je op notaris.nl.

Ik heb een oude polis. Hoe kom ik erachter wie deze in beheer heeft?
Dit kun je proberen te achterhalen bij het Verbond van Verzekeraars , Bordewijkaan 2 te Den Haag, telefoon 070-3338500. Ook kun je een poging wagen bij de Nederlandsche Bank.

Wat is thanatopraxie
Thanatopraxie is het tijdelijk conserveren van het menselijk lichaam na het overlijden. De ontbinding en bacteriegroei worden geremd, waardoor de overledene toonbaar blijft. De typische donkere vlekken verdwijnen, de huid krijgt een normale kleur en het lichaam een natuurlijke vorm.

Zonder koeling blijft het lichaam bij normale temperaturen in die toestand bewaard tot het moment van de uitvaart. Uiterlijk tien dagen na de behandeling zal het natuurlijke ontbindingsproces op gang komen.

Bron: http://www.thanatopraxie.nl. Daar lees je meer over thanatopraxie.

Uitvaartvereniging Minnertsga 2013